از علم حقوق بیشتر بدانید. ...؛

محمد فارابی ( فاریابی ) کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مدرس دانشگاه

از علم حقوق بیشتر بدانید. ...؛

محمد فارابی ( فاریابی ) کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مدرس دانشگاه

از علم حقوق بیشتر بدانید.      ...؛

لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان، لیقوم الناس بالقسط، و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس(حدید آیه25).

محمد فارابی ( فاریابی ) کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مدرس دانشگاه
*برای عرض ارادت به ساحت مقدس امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) تعدادی کتاب گذاشتیم تا با حقانیت شیعه بیشتر آشنا شویم*

« ....فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ...؛
بر اساس آیات قرآنی برحسب آزادی تفکر و اندیشه انسان می‌تواند همه سخنان را بشنود و بعد از بهترین آنها تبعیت کند بشارت ده به بندگان من کسانی که سخنان را می‌شنوند و از بهترین آن تبعیت می‌کنند» (زمر آیه ۱۷ و ۱۸)


حکمت 373 /امام علی(ع):زبانت نگه دار
سخن در اختیار تو است تا آنگاه که نگفته باشی؛اما اگر گفتی تو در اختیار آن خواهی بود ,پس زبانت نگه دار همان گونه که زر و سیمت نگه می داری ,چه بسا سخنی که نعمتی را سلب کند.

حکمت 331/امام علی(ع):اندیشه ؛اساس دانش
علم بر دوگونه است,یا خاستگاهش عقل و سرشت است و یا از راه شنیدن به دست آید.اگر از عقل نجوشد .مفید واقع نگردد.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مجموعه قوانین

مخارج دولت روحانی در ۳ سال ۲ برابر شد

احمدی نژاد

رعایت حقوق شهروندی در دادسراها و دادگاه های نظامی

وصیتنامه سیاسى- الهى امام خمینی‏

قانون امور حسبی

قانون امور گمرکی

راهبردهای احتمالی آمریکا

امام خامنه‌ای در دیدار نخبگان علمی:

دادستان تهران خبر داد

استعفا در استعفا

تفاوت شیعه و سنی در حبّ امام حسین(ع) نیست

سرلشکر جعفری

رونمایی از تازه‌ترین نسخه «فریدون»

قرار اناطه

الکترونیکی شدن ثبت عناوین درخواست‌ها در شوراهای حل اختلاف

محرومیت اجتماعی

مقررات مربوط به سفته و نحوه مطالبه وجه آن

تحریف و تقطیع تاریخ

نیروهای ترکیه در محاصره

سرلشکر فیروزآبادی

شکایت کانون سردفتران از نیروی انتظامی

آیا ۲۹ کشور اروپایی با ممنوعیت محصولات تراریخته «فناوری‌هراس» هستند

فراری دهندگان پرونده کرسنت چه کسانی هستند

عاقبت-به-خیری

زیارت عاشورا (تصحیح شده و کامل)

سند ملی راهبردی پیشگیری

حمایت اجتماعی از بازماندگان متوفی

مسئولیت پزشکان در درمان بیماران

ابلاغ سیاست های کلی انتخابات

يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۵۰ ب.ظ

۰

صالحی: صدای پای توطئه جدید می‌آید

يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۵۰ ب.ظ
بان‌کی‌مون و مرکل حرف‌های عجیبی زده‌اند
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادعاهای اخیر مرکل و بان‌کی‌مون را بیانگر توطئه‌ای جدید علیه ایران دانست و گفت: احساس می‌کنم در حال زمینه‌چینی و پخت و پز علیه ما هستند و باید گوش به زنگ باشیم.
صالحی: صدای پای توطئه جدید می‌آیدعلی‌اکبر صالحی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است زیرا آقای بان‌کی‌مون و خانم مرکل حرف‌های عجیبی زده‌اند.
وی با اشاره به ادعاهای مقامات آلمانی مبنی بر تلاش ایران برای خرید تجهیزات مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای گفت: اول چنین ادعاهایی مطرح کردند و بعد گفتند سازمان انرژی اتمی چنین خریدی نکرده بلکه بیشتر برای وزارت دفاع ایران بوده است. صالحی هشدار داد: احساس می‌کنم در حال زمینه‌چینی و پخت و پز علیه ما هستند و ما باید گوش به زنگ باشیم.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این ادعاها افزود: به طور منطقی وقتی یک کانال خرید در برجام تعبیه کرده‌ایم دیگر ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد دستگاهی را به طور غیرمستقیم از بازار سیاه خریداری کند که هم هزینه بیشتری دارد و هم خطر آلودگی احتمالی خواهد داشت.
وی تأکید کرد: باید به آقای بان‌کی‌مون بابت سخنان دوپهلویش و به خانم مرکل اعتراض جدی شود، البته من نظر شخصی‌ام را به عنوان یک هموطن می‌گویم و این موضوع ربطی به سازمان انرژی اتمی ندارد اما امیدوارم زودتر جلو این توطئه گرفته شود.

صالحی با اشاره به همزمانی اظهارات بان‌کی‌مون و مرکل بار دیگر افزود: به نظر بنده توطئه‌ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که آقای بان‌کی‌مون و خانم مرکل داد و بیداد و فریاد راه بیندازند.
  تمام منویات مقام معظم رهبری در بعد فنی برجام در نظر گرفته شده است
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دقت و توجه ویژه مقام معظم رهبری در بحث توان هسته‌ای ایران گفت: ایشان از ابتدا، نظارت ویژه‌ای بر موضوع هسته‌ای داشتند و علاقه‌مند بودند که این صنعت در کشور انجام شود، بنابراین پشتیبانی و حمایت‌های گسترده‌ای هم از حیث مقررات و تسهیلات ویژه در این صنعت و هم از حیث معنوی اعمال داشتند.
صالحی افزود: به دلیل همین حمایت‌ها و به‌رغم تغییر دولت‌ها، شاهد بودیم که نشاط و فعالیت‌های هسته‌ای کشور همچنان پابرجا و برقرار مانده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به شرح مختصری در خصوص برجام گفت: باید برجام را به سه بخش فنی، سیاسی- حقوقی و بخش تحریم تقسیم کنیم.
صالحی با اشاره به مسئولیت فنی خود در موضوع برجام تأکید کرد: تمام منویات مقام معظم رهبری در بعد فنی برجام در نظر گرفته شده است. وی افزود: ما در یک گفت‌وگو با طرف مقابل نمی‌توانیم به صورت آرمانی تمام خواسته‌های خود را مطرح کنیم و هیچ‌گونه امتیازی ندهیم. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به اظهار نگرانی طرف مقابل از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نظر ما همواره مبنی بر واهی بودن این ادعا برای اعمال فشار بر ایران و یک نگرانی ساختگی بوده است. وی افزود: آنها می‌خواستند با دادن صبغه سیاسی به یک بحث فنی، بر ما فشار سیاسی وارد کنند. صالحی گفت: به رغم بازدیدهای مکرر طرف مقابل و اعلام آژانس مبنی بر مشاهده نشدن فعالیت انحرافی و در نهایت بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی، حقانیت ایران اثبات شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نمی‌توان مسائل فنی را کتمان کرد، اظهار داشت: طرف مقابل در بعد فنی همیشه تسلیم اراده ما شده است و هرچند مدت‌ها زمان صرف شد اما در نهایت، آنچه را که ما اعلام کرده‌ایم، همان شده است. صالحی با اشاره به تلاش طرف مقابل برای انحراف افکار عمومی گفت: طرف مقابل ادعای فعالیت‌های غیرصلح آمیز و نظامی ایران در پی‌ام‌دی را مطرح کرد که در نهایت حرف ما تایید شد زیرا بحث فنی، با دقت مشخص می‌شود.
وی با اشاره به مذاکرات برجام افزود: وقتی وارد گفت‌وگو شدیم مقداری محدودیت، جهت رفع نگرانی‌های ساختگی طرف مقابل را پذیرفتیم، زیرا آنها معتقد بودند که ما توان بالقوه این کار را که شامل علم هسته‌ای، تکنولوژی، فناوری اکتشاف و استخراج تا ساخت سوخت و طراحی رآکتور است، در اختیار داریم.
 
هدف غربی‌ها در غنی‌سازی صفر ایران محقق نشد
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نوع محدودیت‌هایی که ایران پذیرفته است، گفت: این محدودیت‌ها در مقایسه با راهبرد و مطالبه غربی‌ها از ما که غنی‌سازی صفر بود ناچیز است زیرا هدف آنان محقق نشد و مجبور شدند حق غنی‌سازی ما را بپذیرند. صالحی توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای تولید فلز اورانیوم را بالا توصیف کرد اما در عین حال آن را در شرایط کنونی غیرضروری دانست.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما 9 هزار و اندی تا 10 هزار ماشین غنی‌سازی داشتیم که اینها 6 هزار ماشین شدند و از این تعداد 5 هزار مشغول غنی سازی‌اند و هزار تا هم در خلأ دارند می‌چرخند. بنابراین 10 هزار تا به 6 هزار تا تبدیل شده که تفاوت چندانی نسبت به قبل ندارد. وی با اشاره به اینکه مقصد ما 190 هزار سو است، گفت: اگر از ماشین‌های نسل «‌ای آر یک» برای رسیدن به هدف‌گذاری 190 هزار سو بخواهیم استفاده کنیم میان 5 یا 10 هزار ماشین برای رسیدن به 190 هزار سو تفاوت زیادی وجود ندارد.
صالحی با اشاره به طرح برخی انتقادها در خصوص کاهش دادن شمار سانتریفیوژها در افکار عمومی افزود: باید این موضوع را با آن چیزی بسنجیم که باید داشته باشیم؛ حتی اگر امروز هم 190 هزار سو مواد داشته باشیم این مواد اولیه‌ای می‌خواهد و به طور مستمر حداقل بین 300 تا 400 تن مواد اولیه برای این مقدار سو نیاز داریم که این مقدار را نداریم. رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: با حمایت رهبر معظم انقلاب، پی‌جویی‌های هوایی و زمینی را انجام می‌دهیم و ان‌شاء‌الله ظرف هفت، هشت سال آینده به شرایطی خواهیم رسید که بتوانیم نیاز سالانه کارخانه‌های 190 هزار سو را تأمین کنیم.
صالحی گفت: در بعد فنی ما به حفظ غنی‌سازی، حفظ فعالیت‌های اکتشافات و استخراج دست یافتیم و به حفظ اصل تحقیق و توسعه که البته در این بخش مقداری محدودیت پذیرفتیم اما محدودیتی نیست که فعالیت ما را کند نماید. وی افزود: محدودیت در بخش تحقیق و توسعه نیز به نحوی است که هم طرف مقابل راضی شد و هم تصمیم گرفته شد که مشکلی برای ما پیش نیاید. صالحی همچنین درباره 32 تن آب سنگین برای فروش به امریکا هم افزود: این اقدام به خاطر دستبرد 2 میلیارد دلار از ایران، به انتقال پول آن منوط شد که اول پول را بگیریم و بعد آب سنگین را بفروشیم.
 
جای هیچ نگرانی در بعد فنی برجام وجود ندارد
رئیس سازمان انرژی اتمی بدعهدی‌های امریکا را در اجرای برجام، در تناقض با روح توافق دانست و گفت: به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهم که جای هیچ نگرانی در بعد فنی برجام وجود ندارد.
صالحی با تأکید بر رعایت منویات مقام معظم رهبری در بعد فنی برجام تصریح کرد: ما در این راستا در حفظ اصل غنی‌سازی و همچنین حفظ اصل حلقه‌های عمده تشکیل سوخت مانند اکتشاف، استخراج، ساخت سوخت و پسماندداری عمل کردیم. وی با اشاره به درخواست طرف مقابل مبنی بر تعطیلی رآکتور آب سنگین اراک افزود: ما توانستیم آب سنگین اراک و تولیدآن را حفظ کنیم و این در حالی بود که طرف مقابل می‌گفت تولید آب سنگین ما باید در حد صفر باشد و حتی در ازای کنار گذاشتن رآکتور آب سنگین اراک حاضر بودند رآکتور آب سبک تحقیقاتی به ما بدهند اما ما قبول نکردیم و رآکتور آب سنگین اراک را حفظ کردیم. وی با بیان اینکه بعد تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای کشور را نیز با محدودیت مختصری حفظ کردیم ادامه داد: هم‌اکنون در بعد فنی همه چیز رو به جلو است.  صالحی تأکید کرد: در بعد فنی جمهوری اسلامی ایران برخی محدودیت‌هایی را پذیرفته است که این محدودیت‌ها به اصل صنعت و فناوری هسته‌ای ما لطمه‌ای نمی‌زند و آن را کند نمی‌کند، بلکه صنعت هسته‌ای ما طبق همان رویه سابق کماکان پیش می‌رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص نکات منفی برجام به تذکرات مقام معظم رهبری به سازمان متبوعش اشاره کرد و افزود: ایشان خواستند که به توقعات نابجای طرف مقابل پاسخ مثبت داده نشود. وی تصریح کرد: طرف مقابل توقعاتی دارد که البته برجام آنها را مشخص کرده است. وی در خصوص نکات منفی ابعاد سیاسی، حقوقی، اقتصادی و بانکی برجام افزود: چند ماه پیش بنده گفتم که مسائل بانکی مقداری کند پیش می‌رود که خب حرف ما مقداری مطلوب واقع نشد.

صالحی ادامه داد: بنابراین از آن موقع تصمیم گرفتیم نه در بعد سیاسی، نه در بعد بانکی و نه در بعد حقوقی صحبت نکنیم چراکه بنده مسئول فنی برجام هستم. وی تأکید کرد: خوشبختانه مقام معظم رهبری کاملاً در جریان امور هستند و من نیز این اطمینان را به مردم عزیزمان می‌دهم که جای هیچ نگرانی در بعد فنی وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که مقام معظم رهبری طرف مقابل را بدعهد و بدذات خواندند که دبه درمی‌آورد و زیر قول خود می‌زند، این موضوعی است که شما در حین فرآیند مذاکرات نیز به صراحت گفته بودید. بنابراین مهم‌ترین دبه یا بدعهدی‌های امریکا در عرصه فنی تاکنون چه بوده است، گفت: زمانی که من موضوع دبه را مطرح کردم هنوز ما به نتیجه نهایی نرسیده بودیم. وی ادامه داد: در آن زمان ما در حین مذاکره بودیم که هرگاه به نتیجه مشترکی در مذاکره‌ای می‌رسیدیم پس از مدتی که بار دیگر وارد مذاکره می‌شدیم مشاهده می‌کردیم که مذاکرات قبلی همچنان بی اثر بوده است.  صالحی با بیان اینکه من بر این اساس گفتم که طرف مقابل دبه می‌کند، افزود: مذاکره می‌کردیم و پس از گرفتن نتیجه وقتی می‌خواستیم به موضوع بعدی وارد شویم طرف مقابل به موضوع قبلی باز می‌گشت و می‌گفتند که از اول مذاکره کنیم.

صالحی با اشاره به پیش رفتن مذاکرات و عملکرد طرف مقابل در تعهدات خود به برجام تصریح کرد: من نباید وارد این موضوع شوم، حالا دوباره ممکن است عزیزی ناراحت شود اما در برجام طرف مقابل متعهد شده است کاری نکند که با روح برجام در تضاد باشد. رئیس سازمان انرژی اتمی به وضع قانون روادید در کنگره امریکا پس از برجام اشاره کرد و گفت: حالا من این را می‌توانم بگویم و دوستی نمی‌تواند به من اعتراض کند که مثلاً آقا شما وزیر اقتصاد یا  رئیس بانک مرکزی یا  وزیر امور خارجه نیستید چرا که حداقل از نظر علمی 40 سال استاد دانشگاه هستم بنابراین این را می‌توانم بگویم.
وی ادامه داد: پیش از این دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های خارج در تماس بودند و تزهای مشترک داشتند و به ویژه دانشمندان اروپایی به راحتی به ایران می‌آمدند و در کارگاه‌های فنی، آموزشی و تحقیقاتی مشارکت داشتند و این در حالی بود که هیچ مسئله‌ای در رفت و آمد آنها وجود نداشت. صالحی گفت: هم‌اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند. وی تصریح کرد: به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص مقالات علمی دانشگاهی نیز گفت: پیش از برجام کشورهای دیگر در انتشار مقالات دانشمندان ایرانی به دلیل تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقالات مالی مقداری مشکل‌آفرینی می‌کردند، قرار بود پس از برجام این موضوع حل شود اما همان وضعیت کماکان پابرجاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان این مصاحبه گفت: در مجموع برجام را در چارچوب منافع کشورمان می‌دانم گرچه باید در مقابل بدعهدی طرف مقابل هوشیارانه و مدبرانه عمل کنیم، توجه داشته باشیم و آمادگی‌مان را افزایش دهیم تا اگر بدعهدی کردند بدانند هزینه سنگینی برایشان خواهد داشت. صالحی تصریح کرد: اینگونه نیست که بدعهدی کنند و سرشان را پایین بیندازند و بروند. خیر هزینه سنگینی برایشان خواهد داشت. وی هشدار داد: جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های فراوانی در ابعاد مختلف دارد پس بهتر است که دست به کاری نبرند که همگان متضرر شوند، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما آغازکننده نقض برجام نخواهیم بود، پس امیدواریم آنان نیز عاقل باشند و آن را نقض نکنند.
صالحی گفت: برجام تا امروز گشایش‌های زیادی برای ما ایجاد کرده است ؛ اگرچه آنان راه را کامل باز نکرده‌اند اما راهی که کاملاً بسته بود اکنون حداقل نیمه باز است مانند رودخانه‌ای که سدی در مقابلش بود و اکنون با ایجاد کانال، آب جریان یافته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی