از علم حقوق بیشتر بدانید. ...؛

محمد فارابی ( فاریابی ) کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مدرس دانشگاه

از علم حقوق بیشتر بدانید. ...؛

محمد فارابی ( فاریابی ) کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مدرس دانشگاه

از علم حقوق بیشتر بدانید.      ...؛

لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان، لیقوم الناس بالقسط، و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس(حدید آیه25).

محمد فارابی ( فاریابی ) کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مدرس دانشگاه
*برای عرض ارادت به ساحت مقدس امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) تعدادی کتاب گذاشتیم تا با حقانیت شیعه بیشتر آشنا شویم*

« ....فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ...؛
بر اساس آیات قرآنی برحسب آزادی تفکر و اندیشه انسان می‌تواند همه سخنان را بشنود و بعد از بهترین آنها تبعیت کند بشارت ده به بندگان من کسانی که سخنان را می‌شنوند و از بهترین آن تبعیت می‌کنند» (زمر آیه ۱۷ و ۱۸)


حکمت 373 /امام علی(ع):زبانت نگه دار
سخن در اختیار تو است تا آنگاه که نگفته باشی؛اما اگر گفتی تو در اختیار آن خواهی بود ,پس زبانت نگه دار همان گونه که زر و سیمت نگه می داری ,چه بسا سخنی که نعمتی را سلب کند.

حکمت 331/امام علی(ع):اندیشه ؛اساس دانش
علم بر دوگونه است,یا خاستگاهش عقل و سرشت است و یا از راه شنیدن به دست آید.اگر از عقل نجوشد .مفید واقع نگردد.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مجموعه قوانین

مخارج دولت روحانی در ۳ سال ۲ برابر شد

احمدی نژاد

رعایت حقوق شهروندی در دادسراها و دادگاه های نظامی

وصیتنامه سیاسى- الهى امام خمینی‏

قانون امور حسبی

قانون امور گمرکی

راهبردهای احتمالی آمریکا

امام خامنه‌ای در دیدار نخبگان علمی:

دادستان تهران خبر داد

استعفا در استعفا

تفاوت شیعه و سنی در حبّ امام حسین(ع) نیست

سرلشکر جعفری

رونمایی از تازه‌ترین نسخه «فریدون»

قرار اناطه

الکترونیکی شدن ثبت عناوین درخواست‌ها در شوراهای حل اختلاف

محرومیت اجتماعی

مقررات مربوط به سفته و نحوه مطالبه وجه آن

تحریف و تقطیع تاریخ

نیروهای ترکیه در محاصره

سرلشکر فیروزآبادی

شکایت کانون سردفتران از نیروی انتظامی

آیا ۲۹ کشور اروپایی با ممنوعیت محصولات تراریخته «فناوری‌هراس» هستند

فراری دهندگان پرونده کرسنت چه کسانی هستند

عاقبت-به-خیری

زیارت عاشورا (تصحیح شده و کامل)

سند ملی راهبردی پیشگیری

حمایت اجتماعی از بازماندگان متوفی

مسئولیت پزشکان در درمان بیماران

ابلاغ سیاست های کلی انتخابات

يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۵۷ ب.ظ

۰

رخنه پول کثیف پای تخته‌سیاه مدارس غیردولتی

يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۵۷ ب.ظ
بعد از مسکن، طلا و ارز، بانک و بورس، پنج ضلعی بازارهای سرمایه‌گذاری با مدارس غیردولتی کامل شد
مدارس غیرانتفاعی با 50 درصد سود سالانه سرمایه‌گذار می‌پذیرند! / این روزها انتشار آگهی جذب سرمایه‌گذار برای مدارس غیرانتفاعی کم کم وجهه رسمی به خود می‌گیرد و دیوارهای شهر را در می‌نوردد.
نویسنده : نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام 
این روزها انتشار آگهی جذب سرمایه‌گذار برای مدارس غیرانتفاعی کم کم وجهه رسمی به خود می‌گیرد و دیوارهای شهر را در می‌نوردد. آگهی‌های جذب سرمایه‌گذار برای مدارس غیرانتفاعی در دیوار خیابان‌های پر رفت و آمد شهر مسئله‌ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. اقدامی که مرز بسیاری از تعاریف مرسوم حوزه تعلیم و تربیت با ملاحظات اسلامی و بومی را جابه‌جا می‌کند. تماس با صاحبان برخی از این آگهی‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در ازای هر 20 میلیون تومان آورده، ماهانه 850 هزار تومان سود تضمین شده دریافت می‌کنند. این مسئله فارغ از اینکه غیرانتفاعی بودن این مدارس را زیر سؤال می‌برد و مدارس را تبدیل به انتفاعی می‌کند، مدرسه را در تراز یک بنگاه اقتصادی در می‌آورد که با اعطای سود سالانه حدود 50 درصدی، رقیب تازه نفس و سرسختی برای سایر اضلاع بازار سرمایه می‌شود.
حمایت از گسترش مدارس غیرانتفاعی به عنوان شاه بیت برنامه مدیریتی آموزش و پرورش در دولت یازدهم است. شاه بیت این حمایت هم تدوین لایحه «تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» و تقدیم آن به مجلس است. هرچند این لایحه با وجود تصویب در مجلس، نتوانسته نظر شورای نگهبان را تأمین کند و در ایستگاه تأیید این نهاد متوقف شده با این حال معرف حمایت تمام قد آموزش و پرورش از مدارس غیردولتی است. حالا اینکه در تعریف حقوقی واژه غیردولتی و غیرانتفاعی تفاوت‌هایی وجود دارد و همین تفاوت راه بهره‌برداری‌های موردی و به تناسب شرایط را برای مجریان قانون باز‌می‌گذارد امری است که پرداختن به آن مجال فراخ‌تری می‌طلبد.
از طرف دیگر آموزش و پرورش اتخاذ سیاست‌های حمایتی از مدارس غیردولتی را با دو توجیه دنبال می‌کند. یکی اینکه این مدارس از سال 67 در کشور در‌حال فعالیت هستند و به زعم مدیران این وزارتخانه تجربه موفقی از مدرسه‌داری به نمایش گذاشته‌اند و دائمی شدن مصوبه سال 67 می‌تواند به ساماندهی و نظارت بیشتر بر عملکرد آنها کمک کند. دیگر اینکه از نظر مالی باری از دوش دستگاه تعلیم و تربیت کشور بر می‌دارند. در طول دو سالی که مسئله ورود بخش خصوصی به آموزش و پرورش و افزایش مشارکت‌ها به صورت جدی وارد ادبیات مدیریتی آموزش و پرورش شده، تحلیل‌های بی‌شماری در رد و تأیید این دو توجیه منتشر شده‌اند.
 
جذب سرمایه برای مدرسه به شیوه خوار و بار فروشی
اما در شرایطی که آموزش و پرورش افزایش نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی را یکی از مواهب تصویب لایحه تاسیس مدارس غیردولتی اعلام می‌کند، این روزها دیوارهای خیابان‌های شهرهای بزرگی مانند تهران آگهی جذب سرمایه‌گذار برای مدارس غیرانتفاعی را بر خود حمل می‌کنند. نکته قابل تامل این است که این حجم از فراخوان‌های منتشر شده توجه هیچ یک از نهادهای نظارتی را به خود جلب نکرده و حتی از دید آنها پنهان مانده است.
متن اغلب این آگهی‌ها با هم یکسانند و فراخوانی برای سرمایه‌گذاری در مدارس غیردولتی در حال فعالیت یا در بدو تاسیس هستند. خبرنگار «جوان» در قالب یک سرمایه‌گذار داوطلب با شماره یکی از این آگهی‌ها که در سطح نسبتاً وسیعی در خیابان شهید مطهری تهران پخش شده بود تماس گرفت که طی آن مشخص شد آگهی متعلق به دبستان دخترانه غیرانتفاعی است که در مارلیک کرج فعالیت می‌کند و اولیای مدرسه برای تأمین هزینه‌های هوشمندسازی و تبلیغات و همچنین راه‌اندازی و تجهیز آموزشگاه زبان‌های خارجی در کنار این مدرسه به دنبال جذب سرمایه هستند. بنا به گفته شخص پاسخگو به تماس‌های آگهی که گویا مدیر مدرسه مزبور بود، این مدرسه با 94 دانش‌آموز سابقه هفت سال فعالیت دارد. وی همچنین می‌گوید: در ازای هر 20 میلیون تومان آورده، صاحبان سرمایه امتیازاتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد از جمله اعطای سود تضمین شده ماهانه 850 هزار تومان و امکان معرفی یک نفر نیرو از سوی فرد سرمایه‌گذار برای فعالیت در مدرسه، که این نیرو با توجه به اینکه مدرسه دخترانه است باید خانم باشد و چنانچه مدرک لیسانس داشته باشد می‌تواند به عنوان معلم، ناظم یا دفتردار و متصدی امور اداری مشغول به کار شود.
البته این فرد در پاسخ به اینکه صلاحیت فرد معرفی شده برای تدریس چگونه از سوی مسئولان مدرسه تأیید می‌شود نیز می‌افزاید: این فرد برای گزینش و ارزیابی به آموزش و پرورش معرفی می‌شود و ما با او قرارداد می‌بندیم.
بنابه اظهارات اولیای این مدرسه سرمایه‌پذیر، صلاحیت حرفه‌ای این فرد توسط هیچ نهادی تأیید نمی‌شود و صرفاً داشتن مدرک لیسانس از هر دانشگاهی کفایت می‌کند.
 
جذب سرمایه‌ باصرفه‌تر از تسهیلات بانکی
فرد پاسخگو به شماره‌تلفن موجود در آگهی در پاسخ به این سوال که چرا برای اخذ وام به بانک مراجعه نکرده‌اید که در آن صورت می‌توانستید تسهیلات با درصد بسیار پایین‌تری دریافت کنید اعلام کرد: پیش از این برای خرید ملک مدرسه اقدام به دریافت وام کرده‌ایم و تسهیلات دیگری به ما تعلق نمی‌گیرد. ضمن اینکه فرایند دریافت تسهیلات دست‌کم سه تا چهارم ماه طول می‌کشد و زمان‌بر است بنابراین ترجیح می‌دهیم سرمایه‌ای را در بازه زمانی کوتاه ولو با سود بالا از اشخاص حقیقی دریافت کنیم.
این فرد که نامش در روزنامه «جوان» به امانت حفظ می‌شود ادامه می‌دهد: طی بخشنامه‌های آموزش و پرورش این شیوه جذب سرمایه‌گذار برای مدارس غیردولتی منع قانونی ندارد.
گفتنی است جست‌وجوهای «جوان» در میان بخشنامه‌های موجود آموزش و پرورش  روی پرتال این وزارتخانه و سازمان‌های تابعه برای یافتن چنین بخشنامه و دستورالعملی نتیجه‌ای نداشت و تماس‌مان برای ارتباط با مرضیه گرد، معاون وزیر آموزش و پرورش رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مجتبی زینی‌وند مدیرکل توسعه مشارکت‌های وزارت آموزش و پرورش بی‌پاسخ ماند.
علاوه بر این طبق تعرفه اعلام شده از سوی سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش شهریه مدارس غیرانتفاعی در مقطع دبستان بسته به مدرسه، موقعیت جغرافیایی و خدمات آموزشی و تربیتی که ارائه می‌دهد به طور متوسط 3 میلیون تومان اعلام شده است. با این حساب سود تضمین شده 50 درصدی برای 20 میلیون آورده جای مطالعه و بررسی و بازرسی دارد و چنانچه با این شیب پیش برود آموزش و پرورش تبدیل به رقیبی برای بانک‌ها و سایر بنگاه‌های سرمایه‌گذاری می‌شود. در عین حال که آسان گرفتن ورود افراد متفرقه به ساحت تعلیم و تربیت به صرف داشتن پول تیشه به ریشه فرآیند تربیت شهروند تراز جمهوری اسلامی است.
هرچند ممکن است باز هم «جوان» از سوی مسئولان ارشد سازمان مدارس غیردولتی به انتشار نظرات شخصی و سیاسی و غیرکارشناسی متهم شود اما همچنان برگزاری جلسه مشترکی برای روشن شدن زوایای افزایش مشارکت بخش خصوصی در جریان آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران در صدر درخواست‌های این روزنامه به عنوان نماینده افکار عمومی از مسئولان آن سازمان است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی